Homeshop.dk og Profilmetal.dk.
Står din bil i sikkerhed for nytårskrudt?
Sådan en raket pind, der falder ned fra himlen, kan sagtens lave buler i din fine bil. Der er heldigvis en løsning på problemet, den løsning hedder en carport og fås i flere forskellige størrelser og varianter.
Carporten kan både være en simpel og billig version, med enten plast plader eller stål plader på taget. Begge typer carport tag, har både fordele og ulemper. Hvor plast pladerne har tendens til at gå i stykker med tiden, ikke holder til grene og bliver hullet af raketter, så kan stålpladen danne kondens på undersiden, hvilket dog kan modvirkes med Antikondensfilt. Du kan også vælge en lidt dyrere løsning med en flot opbygning i aluminium inkl. tagplader. Sidst men bestemt også dyrest, så kan man få en dobbelt carport, hvis det er det behov der skal dækkes. Mange har jo to biler i dag, så de skal selvfølgelig stå godt begge to.
Det kan selvfølgelig også være dine have redskaber der skal i ly for storm og vind. Der findes igen mange løsninger i både metal og træ. Priserne er ganske rimelige og udvalget bredt. Tilbage er der vist kun et at sige, tjek udvalget og bliv fristet af de mange løsninger der kan opstilles på din grund.
Carporte i mange former
Carporte findes i mange forskellige former. Der er de helt flade uden hældning (lige som vores) og der er dem med buet tag og endelig dem med spidstag. Hvilken carport man vælger er nok mest en smagssag. Når man så har fastlagt sig på en af de modeller, så kan man vælge med eller uden redskabsrum. Har man behov for en dobbelt carport til to biler, så er mulighederne lidt mere begrænset. Men der findes stadig elegante løsninger.
Skal der blot være plads til en enkelt bil og må der gerne være plads til opbevaring i den ene ende? Skal det være fladt tag eller skal der være hældning på? Skal der kun være plads til bilen, eller skal der også være plads til vinterdæk og haveredskaber? Mulighederne er mange.
Find din nye carport her
Tjek hele udvalget her – Nedenstående eksempeler er jo en farligt fine modeller, måske du blot søger en version med et lille skur i enden og åbne sider, så det både kan bruges til bil og vasketøj, afhængigt af humør. Der findes i hvert fald måder nok man kan lave en carport på. Måske skal du bare have tag på din carport? Kan du overveje en Trapezplade TP19, som vi valgte. I nogle af nedenstående oversigt, over carporte, er der både noget af stål og noget af træ, der kan være mange fordele ved at vælge træ.
Nedenstående priseksempler er angivet uden evt. fragtomkostninger.
Alle priser er angivet med forbehold for prisændringer.
Alle billeder hentes fra annoncørens produktfeed.
Kan den gamle holde en vinter mere?
Mange gange fejler konstruktionen i en carport ikke noget. Det kan måske klares med en mindre investering i nyt tag. Specielt hvis carporten, som vores var, er udstyret med plastiktrapezplader, som var mørnet godt.
Renovering af carport
Vores carport fra 1976 var ved at være nedslidt. Nogle brædder nærmer sig en tilstand af knækbrød, men med lidt malning og nyt tag, kan den holde mange flere år. Et par enkelte brædder skulle også udskiftes, men det var ikke den store udskrivning.
Taget fjernes
Vi havde en træt grøn carport med gamle trapezplader i plastik, noget skulle gøres, for taget var utæt. Det gamle tag, blev med lidt besvær fjernet, der var mange skruer. Men så fik man syn for sagen og kunne se alt der der skulle males, inden den var klar til brug igen.
Det nye tag klargøres
Vi havde valgt en kombination af stålplader med antikondens filt på bagsiden og lysplader over skruet, for at få noget lys ind her. Dog var lyspladerne i en sådan længde, at der også kunne komme lidt lys ind til bilen og vi sparede derfor lidt på stålpladerne. Stålpladerne er af mærket Profilmetal og typen Trapezplade TP19. Pladerne blev bestilt på mål, mens lyspladen var på standardlængde. Derudover brugte vi en enkelt pakke skruer, 1 spand lak, samt 2 stk tagfugemasse, så var der tæt samling mellem pladerne.
Du undrer dig måske over at pladerne er lagt ud på græsset? Vi bestilte jo pladerne med Antikondens filt, som jf. vejledningen, skal lakeres på de yderste 20 cm, for at undgå væge effekt, hvor vandet, der drypper af, suges ind af filten. Alternativt kan filten smeltes med en varmepistol, hvilket kan giver samme effekt som lakken, men sådan en havde vi ikke.
Nu er taget monteret
Som tidligere nævnt, så var lyspladen lang nok, til også at give lys i carport delen. Så bliver det ikke så mørkt inde hos bilen. Tilbage er der kun at male hele carporten. Vi skal holde os til naturfarver i området, så vi ville bibeholdte en grøn nuance og fik bestilt noget maling.
Det færdige resultat
Et par tusind er nu hævet på kontoen og carporten ser lidt bedre ud. Vi besluttede at montere to stk. afstiver i fronten, da det gyngede lidt på taget. Carporten står nu helt stabilt og har desuden overlevet alle de seneste orkaner siden 1976. Alle tagplader er forsvarligt fastgjort og alle træ inddækninger kontrolleret.