Alternativ til Google Analytics?

Indeholder reklame via affiliate links for:

På baggrund af Datatilsynets afgørelse 21. September 2022, så anses Google Analytics til at være i strid med GDPR, da data overføres til USA. Du må derfor pt. ikke bruge Google Analytics i Frankrig, Italien, Danmark, Finland og i Norge.

Specielt os der har lavet websider siden engang i 1990'erne har brugt Google Analytics til hvert et projekt vi har kastet os over. Det var værktøjet man skulle bruge, hvis man ville vide om websiden fik besøgende eller blot vide om ens artikler blev læst.

GDPR

Da GDPR landede blev statistik lidt mere besværligt. Statistik som den menige websideejer ikke kunne bruge til at spore enkeltpersoner, krævede pludselig samtykke. Cookie popups begyndte at dukke op på alle hjemmesider og accepterede du statistik cookies, satte Google Analytics et par cookies eller ti på din computer.

Hvad kunne Google Analytics?

Det var nemt at oprette, selv for en med begrænsede hjemmeside kundskaber. Man fik en stump kode, som skulle sætte ind på hjemmesiden. Her efter kunne besøgstal, sidevisninger, enkelte søgeord, browsere, styresystemer, skærmopløsning og region i landet ses m.v. Nemt at sætte op og nemt at bruge.

Men da Google alle tider har været et selskab fra USA, så kniber det med GDPR lovgivningen fra EU. Derfor har Datatilsynet 21. September 2022 udtalt at “…På baggrund af denne gennemgang konkluderer Datatilsynet, at værktøjet ikke kan benyttes lovligt uden videre….”

Hvad er alternativerne til Google Analytics?

Vi har testet en række statistik værktøjer og kommer med en beskrivelse her.

Burst Statistics (Gratis)

Hvis du ikke lige har eller vil bruge penge på statistik, så har folkene fra det Hollandsk baserede Really Simple Plugins, nu kendt som Burst Statistics B.V. lavet et plugin der hedder Burst Statistics som er helt gratis.

Burst tilbyder pt. en noget mere sparsom statistik bestående af mest viste sider, antal sidevisninger, bounce rate, henvisende sider og enhed, f.eks. mobil eller computer. Kan du nøjes med disse sparsomme informationer om dine brugere, så er Burst et nemt og overskueligt værktøj, hvor du beholder al statistik på din hjemmeside. Det er i øvrigt samme hold der har lavet Cookie værktøjet Complianz, det holder de dog i selskabet Complianz B.V.

Ulempen ved Burst er at du finder statistikken på hver enkelt hjemmeside. Du har altså ikke et samlet overblik over dine data, som man kender det fra Google Analytics.

Matomo (Gratis eller Betalt)

Matomo overholder GDPR og CCPA. Det bedste alternativ til Google Analytics efter min vurdering er Matomo. Matomo er et produkt fra New Zealand, som på trods af den sydlige placering, har sine servere placeret i EU (Tyskland). Her tilbydes 2 forskellige løsninger. 1. Den betalte løsning, hvor du bruger en server i EU eller 2. Den gratis løsning, hvor du selv hoster Analyse værktøjet på din hjemmeside eller server.

Jeg har testet både Matomo til WordPress og en demo på den hostede løsning. Den den gratis løsning har dog haft lidt grus i maskineriet, ind til jeg blev opmærksom på hvorfor der var fejl. Det viste sig at Matomo er inkompatibel med en række WordPress plugins. Den hostede løsning, som i Marts 2023, koster fra 145 kr. pr. måned spiller dog 100% og er nem at sætte op. Her får du et Google Analytics lignende værktøj med en masse informationer.

Den gratis løsning hoster du selv på din hjemmeside. Dvs. du skal forbi alle hjemmesider, for at finde statistikken. I den betalte version, finder du alt statsistik samme sted.

Plausible.io (Betalt)

Plausible overholder GDPR, CCPA og PECR. Det er et produkt fra Estland, som dog er hosted i Tyskland, derfor ingen problemer med GDPR. Men er mere simpelt end Google Analytics og Matomo, kan sammenlignes med Burst, dog med lidt flere funktioner og et samlet overblik. Du kan prøve 30 dage gratis og betaler herefter på baggrund af dine månedlige sidevisninger.

Jeg har testet Plausible på en 30 dages demo. Den giver mulighed for at hente al data fra Google Analytics. Så hvis du kan nøjes med Unikke besøgende, Totale besøg, Totale sidevisninger, Bounce Rate, Top kilder, Top sider, Indgangssider, Udgangssider, Enheder, Browsere, OS, Enhed og Lokation (Kort, Land, Region, By) ja så er Plausible noget for dig. Løsningen koster i December 2023, fra ca. 62 kr. pr. måned og giver mulighed for op til 10 hjemmesider på samme løsning. Med en større pakke, får du mulighed for op til 50 hjemmesider på samme løsning.

Med Plausible er du fri for statistik cookies og har en hurtigere indlæsning, end nogle af de tungere systemer. Hvilket blev bekræftet af PageSpeed Insights, vurderingen var meget bedre med Plausible frem for Piwik og Matomo.

Piwik Pro (Gratis eller Betalt)

Piwik overholder GDPR, LDPD og CCPA. Det er et produkt fra Polen, som dermed ingen problemer har med GDPR. Piwik kan meget af det samme, som Matomo, de er da også udsprunget af det samme projekt, men helt selvstændige.

Piwik Pro tilbyder alt det du kender fra Google Analytics mv. Du kan komme i gang med Piwik ganske gratis, kan du nøjes med 500.000 handlinger pr. måned. Så er basis pakken noget for dig. Skal du op på 1 mio handlinger, så starter prisen i Marts 2023, fra ca. 2.420 kr. pr. måned (Skal betales årligt) eller skal du op på 2 mio handlinger, er prisen fra ca. 4.056 kr. pr. måned (Skal ligeledes betales årligt).

Jeg har testet Piwik Pro på den gratis løsning. Man kan nemt skifte mellem de forskellige webside projekter. Men løsningen er noget over det budget jeg vil lægge for adgang til statistik. Handlinger er i øvrigt events, ping, visninger, link klik, søgninger og en udefineret kategori, andet. Der kan derfor være svært at vurdere, hvilken pakke der er nok. Vurdere dog at de 500.000 handlinger er rigeligt til ca. 10-20 websider, med 3.000 besøg om måneden. Ud fra din egen statistik kan du så vurdere hvilken pakke der passer.