Spring til indhold

Det var vist rekord

I går blev en aktiv dag, hele 12.475 skridt inden sengetid. De fleste under en gåtur med barnevognen på 9,27 km. i alt.

Det var jo fint vejr i går, så kunne sagtens have gået længere, men havde andre planer i løbet af eftermiddagen så måtte vende om, efter de 4,6 km.

Hvad er status så?

Jeg har fået gået langt mere end jeg plejer. Håbet var selvfølgelig at jeg kunne tabe mig lidt, men sådan et det pt. ikke gået endnu. Ser vi tilbage på d. 21. december, så sagde vægten 98,8 kg. Dagen efter juleaften, sagde vægten 100,2 kg. Det blev dermed en tungere jul og samtidig passerede jeg min max grænse på 100 kg. 99,2 kg. er det laveste jeg siden har målt og i dag, siger vægen så 99,6 kg. Med min højde, så giver det et BMI på 29,1 og dermed overvægtig.

Hvad så nu?

Jeg har den forgangne måned droppet de fleste fristelser på jobbet, dvs. chokoladekiks og andre kiks. Har der været kage, så har jeg forsøgt at tage et lille stykke, for ikke at forbyde, men blot sætte begrænsninger. Jeg har droppet saftevand og drikker primært vand. Det er vist blevet til 2-5 glas Coca Cola i løbet af den sidste måned, så også her er der skåret ned, målet er helt at komme væk fra sodavand, højtider undtaget, med måde. Aftensmad er skåret ned til 1 portion så man finder mig ikke ved gryden flere gange.

Havde håbet at en måned med ekstra aktivitet havde betydet mere end -0,6 kg. Et par kilo havde ikke gjort noget. Men hvor går det så galt? Mere træning er måske lig med mere belønning, det syntes jeg nu ikke jeg praktiserer, da huset er rømmet for fristelser.

Kalorier

Har hørt at man forbrænder ca. 1 kalorie pr. kg. man vejer, for hver kilometer man går. Hvilket så skulle svare til 923 kalorier på min gåtur i går. Men har formentlig indtaget flere kalorier end det og dermed ikke forbrændt mere energi end jeg har indtaget. Derved intet vægttab.

For at opnå et vægttab, skal der et kalorieunderskud til. Det kan opnås via lavere indtag, højere forbrug eller en kombination, ej med lidt mere bevægelse.

Det er derfor mad og fortsat bevægelse, jeg skal kigge på den næste månedstid. Sodavand, saftevand, mælk og juice er drikkevarer jeg normalt kunne finde på at indtage. Måske ikke direkte juice men mere æblemost, der har ry for at være sundere end juice. Men slut, de ting erstattes fra i dag med vand. Så håber jeg at der er bedre resultater, når kalenderen siger 24. februar.

Annonce: