Motorvej Kalundborg Slagelse Rønnede
Tværmotorvejen? Ja det kaldes den! Hvad er Tværmotorvejen? Tværmotorvejen er en motorvej der skal etableres fra E47/E55-motorvejen, der løber ca. 12 km, øst for Næstved, til en destination ved Kalundborg. Linjeføringen fra E47/E55 til Næstved er fastlagt, men pengene mangler fortsat. Den valgte rute er A, som går syd om Vester Egede, nord om Boserup, mellem Gødstrup og Toksværd og nord om Holme-Olstrup, for så at ramme Næstveds omfartsvej. Den resterende rute, fra Næstved via Slagelse og til Kalundborg er ikke fastlagt endnu, men meningen er at aflaste den pressede primærrute 22, der løber fra Næstved, via Slagelse til Kalundborg. Særligt rute 54 mellem Rønnede og Næstved er hårdt belastet, men også rute 22 mellem Næstved og Slagelse er belastet af tung trafik, daglige pendlere og i perioder landbrugsmaskiner.
Den gennemsnitlige hastighed er ofte 90 km/t+ selv om den tilladte hastighed, på størstedelen af ruten er 80 km/t. Hvis man holder sig til de 80 km/t bliver man overhalet gang på gang og ofte er overhalingerne foretaget med hovedet under armen. Farten forsøges nu bekæmpet med stærekasser på Primærrute 22, lidt syd for Slagelse. Primærrute 22 er en yndet pendler rute pga. de lange lige stræk, men også en nødvendig rute for trafikken mellem Slagelse og Næstved. Rute 22 trænger helt klart til en opdatering, da der kun bliver flere biler, år efter år.
Projektet er estimeret til at koste ca. 7,4 milliarder kroner. Når hele motorvejen er bygget, vil det forkorte rejsetiden fra Næstved til Kalundborg med hele 47 minutter, hvilket vil være et plus for både pendlere og erhvervsdrivende. Hvorfor er sagen så interessant på os? Jo vi kører dagligt på Primærrute 22, så en opgradering af den, vil være kærkommen. Vi har her forsøgt at samle alle nyheder, der vedrører Sjællandske Tværmotorvej.
Komiteen for den Sjællandske Tværforbindelse
Tværmotorvejen har en komiteen, bestående af 4 borgmestre, 2 medlemmer af folketinget, regionsrådsformanden og erhvervs repræsentanter.
Mads Elming, formand for komitéen, direktør Ardagh A/S, Næstved
Lars Jensen, direktør Royal Unibrew, Faxe
Bent Rasmussen, direktør Kalundborg Havn
Heino Knudsen, tidl. regionrådsformand Region Sjælland
Villum Christensen, tidl. medlem af Folketinget
Magnus Heunicke, medlem af Folketinget
Carsten Rasmussen, borgmester Næstved Kommune
Martin Damm, borgmester Kalundborg Kommune
John Dyrby Paulsen, borgmester Slagelse Kommune
Ole Vive, borgmester Faxe Kommune
Motorvejs musketerer
Første stykke af tværmotorvejen er jf. politisk aftale sat til at blive igangsat i 2024, dog udskudt til 2026. 8 nuværende og tidligere folketings politikere, på tværs af partierne, har sværget troskab om at mortorvejen skal laves.
Magnus Heunicke, Socialdemokratiet
Lennart Damsbo-Andersen, Socialdemokratiet
Jacob Mark, SF
Birgitte Klintskov Jerkel, Konservative
Bertel Haarder, Venstre
Jacob Jensen, Venstre
Bertel Haarder, Venstre
Louise Schack Elholm, Venstre
Morten Dahlin, Venstre
Laura Lindahl, Liberal Alliance (Blev ikke genvalgt)
Zenia Stampe, Radikale Venstre
Henrik Brodersen, Dansk Folkeparti (Blev ikke genvalgt)
René Christensen, Dansk Folkeparti
Sjællandske Tværmotorvej
Historisk gennemgang af sagen. Her har vi samlet links til artikler om Sjællandske Tværmotorvej.
10/2013: Målet er motorvej på tværs af Sjælland.
10/2013: Vejdirektoratet afslutter en forundersøgelse for mulig opgradering af rute 22, mellem Slagelse og Næstved. Man foreslår en motortrafikvej eller en 2+1 vej.
10/2014: Unik enighed om tvær-motorvej. Region Sjælland står sammen, med kommuner og erhvervsliv. Den motorvej bør bygges i en fart.
03/2015: Sjællandsk krav om motorvej på tværs. Flere store virksomheder støtter projektet for en tværmotorvej.
06/2015: Den Sjællandske Tværforbindelse – En vej til vækst på Sjælland
09/2015: Trafikmafia kæmper for tværmotorvejen. Faxe Kommune støtter også tværmororvejen, men er ikke medlem af Komiteen for den Sjællandske Tværforbindelse. Der er således støtte fra 4 borgmestre og Region Sjælland. Der mangler bare penge til projektet.
05/2016: På besøg hos folketingets transportudvalg med Komiteen for den sjællandske tværforbindelse.
08/2016: Motorvej kan sætte gang i Sjællands jobfest. “….Borgerne i region Sjælland har i dag danmarksrekord i pendling…”
11/2016: VVM-undersøgelsen er nu færdig for Rute 54 (Ruten fra Rønnede til Næstved). Regeringen har sammen med et bredt flertal i Folketinget indgået aftale om linjeføring for en kommende motorvej mellem Næstved og Rønnede. Læs resultatet af linjeføring her.
12/2016: § 20-spørgsmål Om den sjællandske tværmotorvej. fra Magnus Heunicke (S)
01/2017: Den Sjællandske Tværforbindelse og rute 54.
04/2017: Jubel hos borgmester: Et skridt nærmere sjællandsk motorvej
08/2017: Der mangler stadig 500 millioner kroner, bare til første etape, fra E47/E55 og ind til Næstved. De første 350 millioner kroner, er allerede afsat til projektet.
09/2017: Næstved-Rønnede glemt – men ikke gemt.
01/2018: Få nu lavet den sjællandske tværmotorvej – rute 22
02/2018: Erhvervsfolk: Der blev lyttet til ønsket om motorvej
05/2018: Borgmestre i kamp for asfalt: Kvart million vil få gavn af ny motorvej
06/2018: Vejdirektoratet opkøber huse mellem Rønnede og Næstved
10/2018: Møde på Christiansborg om motorvej. Tværmotorvej er prioritering 2 og 3.
10/2018: Massivt lokalt pres på transportministeriet
11/2018: Motorvej NU: Trafiktal øger presset på minister
Det var så 5 års snak – Vi skal videre.
4/2019: Mafia styrer mod gedestiens afløser – Ugeavisen Næstved
8/2020: En busfuld politikere kræver motorvej tilbage på landkortet
12/2020: Borgmester: Utilstrækkelig infrastruktur kan få Region Sjælland til at sakke bagud
6/2021: Motorvej – Senere end vi håbede
6/2021: Ny trafikaftale er på plads: Motorvej til Næstved
6/2022: Nu begynder kampen for den sjællandske tværmotorvej.
11/2024: Nye motorveje hænger i bremsen.